26/05/2011

...

Taidan loukata ihmisiä tahtomattani, kun puhun mun omista juurista. Viime postaukseen tuli pari kommenttia, joista haluan puhua.

"Välillä vaikuttaa siltä, kuin pitäisit suomalaisia ihmisiä huonompina vain siksi, koska he ovat _suomalaisia_. -- on hassua, että joku siitä huolimatta tuomitsee toisia semmoisen perusteella."

Okei, ihan ensimmäiseksi - anteeksi jos loukkasin jotakuta, mutta mua vähän turhauttaa, miksi ihmiset luulevat mun puhuvan heistä yksilöinä, jos puhun yleisellä tasolla. Sitäpaitsi mä en ikinä tuomitse tai tuomitsisi jotakuta kansalaisuuden perusteella - noista kommenteista huomaa vaan ettei niiden kirjoittajat oikeasti tunne mua. En mä tarkoita, etteikö suomalaisuudesta saisi olla ylpeä tai ettei tästä maasta saisi pitää, jos sanon, etten ITSE viihdy täällä. Siis mähän sanoin: "but then so many things are pushing me more and more away from Finland (not fitting in, cultural differences, temperament)" ja "i wish I could keep the people I have now, but in some place else" -- missä vaiheessa mä sanoin, ettei kukaan muu saisi viihtyä täällä? Voisiko joku etsiä ne kohdat, missä dissaan kaikkia suomalaisia tai suomalaista kulttuuria. Jos en itse viihdy jossain ei tarkoita, että olisin sanonut ettei kukaan muukaan saisi. Älkää käsittäkö mua väärin, en mä tarkoita sanojani pahalla.

Mä en myöskään ymmärrä, että jos mä sanoin että mulla on paljon suomalaisia kavereita (luonnollisesti), "in reality there are so many things in my life that I want to keep close to me (friends, freedom, boyfriend)", miksi pitäisin suomalaisia jotenkin huonompina. Mä en missään vaiheessa sanonut, että suomalaiset olisivat muiden alapuolella, huonompia ihmisiä yadada, siksi toivon että nyt ymmärrätte mitä hain takaa. Mulla on oikeus puhua mun blogissani siitä, etten viihdy mun nykyisessä asunmaassani, ihan niin kuin teilläkin on oikeus sanoa mulle, jos loukkaan tahtomattani. Mä en vaan ymmärrä, miksi jotenkin tosi monet tuntuvat ottavan sen niin henkilökohtaisesti, jos sanon etten tunne olevani suomalainen.

No niin. En mä tahdo loukata ketään enkä pidä itteäni ylempiarvoisena, päinvastoin. Ihmiset on erilaisia. Mä en dissaa ketään, joka iloitsee Suomen MM-kullan voitosta, jos muakaan ei dissaa kukaan siitä, etten mene Kauppatorille juhlistamaan sitä. Ihmiset on mitä on enkä näe, että luonne olisi kansalaisuudesta riippuvainen asia. Jos te ajattelette eri tavalla, niin ajatelkaa. En mä pakota ketään mun blogia lukemaan.

(tää ulkonäkö sekoilee mun koneen takii koittakaa kestää)

2 comments:

  1. Enhän minä missään vaiheessa sanonutkaan, että sinun pitäisi viihtyä tai että olisit väittänyt, että kukaan muu ei saisi viihtyä Suomessa. Ei minua loukkaa se, että haluat jonnekin muualle, vaan se, että sanot tällaisia asioita: "I hate this culture, this country, or well maybe not hate, but it's not for me."

    Peruit vihakommenttisi, mutta kyllä se ehti ainakin minuun vähän kolahtaa siitä huolimatta, koska minulle tämä kieli, kulttuuri ja maa ovat hyvin tärkeitä, enkä toivoisi, että kukaan niitä _vihaa_, vaikkei ehkä pitäisikään. (Enkä muutenkaan oikein ymmärrä, miksi koit tarpeelliseksi sanoa vihaavasi, jos se ei sitten loppujen lopuksi pitänytkään aivan paikkansa. En näe sillä muuta tarkoitusta, kuin ohimennen vähän solvata suomalaisuutta. :D Korjaa toki, jos/kun olen väärässä.)

    ReplyDelete
  2. Okei täs on nyt tullu ihan liikaa väärinkäsityksiä :D mun pointti oli, etten kuitenkaan tahtonut loukata. Jos toi on se häiritsevä kommentti, voin ihan hyvin muokata sen paremmin, en pahemmin ajatellut viime postausta kirjoittaessani että se synnyttäisi tälläisiä tunteita, kunhan kirjoitin nopeasti ajatuksia ylös. Kun ei mun tarkoitus ole missään vaiheessa ollut solvata Suomea tai suomalaisia (koska moni mulle rakas ihminen kuitenkin _on_ suomalainen). :)

    ReplyDelete